Kopieermachine kopen of huren?

Moet ik onze multifunctionele printer kopen of huren? Indien u nog niet van mogelijkheden voor huur op de hoogte was, zal dit vanaf nu misschien wel de eerste vraag zijn die u zichzelf gaat stellen bij de keuze voor een nieuwe kopieermachine voor uw organisatie. Hieronder geven wij u een aantal voor- en nadelen van beide opties om u te helpen bij uw keuze.

Kopieermachine huren

Het grootste voordeel van het huren van een multifunctionele printer is dat u geen directe investering hoeft te doen, maar dat u wel direct gebruik kunt maken van de kopieermachine. Ook kan het zijn dat u bijvoorbeeld een tijdelijke kopieermachine nodig heeft, ook dan is het verstandig om te kiezen voor huur. 

Als u voor een langere termijn een kopieermachine zoekt, is het vaak een ander verhaal. U zou dan ook voor het kopen van een kopieermachine kunnen. Het grote voordeel van huren is dus het uitblijven van een grote investering, zeker wanneer u er meerdere nodig heeft. Daarnaast betaalt u maandelijks een vast laag bedrag waarbij ook service, onderhoud en verbruiksmaterialen inbegrepen zijn. Zo heeft u geen omkijken naar uw apparaat en draait u niet op voor eventuele onderhoudskosten. De ontwikkeling van deze service zorgt ervoor dat steeds meer organisaties kiezen voor het huren van een kopieermachine. 

Kopieermachine kopen

Als u voor een langere termijn een of meerdere kopieermachines nodig heeft, dan is het ook zeer interessant om naar het kopen te kijken. Dit kan financieel namelijk extra aantrekkelijk zijn wanneer u in aanmerking komt voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en u kunt zelf de periode kiezen waarover u de machine afschrijft. Hierdoor kan uw begroting voor het printerpark maandelijks lager uitvallen dan bij de keuze voor huur. Is de machine na de afschrijvingsperiode nog goed, dan betaalt u alleen nog de variabele kosten en het onderhoud. Over verbruiksmaterialen hoeft u zich de eerste jaren ook niet druk te maken, want dit kunt u namelijk eenvoudig verwerken in een service-overeenkomst met Bruinsma Kantoor Efficiency. Zo loopt u in ieder geval niet tegen nog hogere kosten aan en weet u maandelijks zeker wat uw afdrukkosten zijn. 

Dus, kopen of huren? 

Op korte termijn bent u natuurlijk economisch altijd voordeliger uit wanneer u voor huur kiest. Op lange termijn kunt u er voor kiezen om de kopieermachine zelf aan te schaffen in combinatie met een maandelijkse serviceovereenkomst. In de praktijk zien wij het laatste anderhalf jaar echter steeds meer organisaties die kiezen voor het huren van een kopieermachine. Wat voor u de beste keuze is, is lastig te zeggen. Hier zouden we best eens over kunnen praten. Neemt u vrijblijvend contact met ons op? Wij zijn te bereiken op 0523-272121 of door te mailen naar info@bruinsmakantoor.nl.